Miasto Mikołaja Kopernika

07.10.2016 r.

DSC_0798W piątkowy poranek uczestnicy Warsztatu wraz z terapeutami i rodzicami wyruszyli na jednodniową wycieczkę do Torunia. Przygodę w Toruniu rozpoczęliśmy od spotkania z Panią Agnieszką – przewodnik, która spędziła z nami cały dzień i przedstawiła nam historię średniowiecznego miasta. Nasze zwiedzanie rozpoczęliśmy od przejścia przez Bramę Klasztorną i dowiedzieliśmy się skąd pochodzi jej nazwa. Następnie udaliśmy się pod Krzywą Wieżę, gdzie nie tylko wysłuchaliśmy legendy kto ją wybudował, ale również mogliśmy sprawdzić czy wieża jest faktycznie krzywa. Po brukowanych uliczkach, spacerem, przeszliśmy do planetarium, zwiedzając po drodze zabytkowy Kościół pod wezwaniem Najświętszej Marii Panny. Na seansie w planetarium wybraliśmy się w podróż kosmiczną i mieliśmy możliwość zobaczyć jak wyglądają z bliska niektóre planety i gwiazdy.  Następnie urokliwymi uliczkami, przeszliśmy na Stary Rynek, gdzie wysłuchaliśmy legendy o flisaku,  który wyprowadził z miasta plagę żab oraz legendy związanej ze staromiejskim Ratuszem, który został wzniesiony na podobieństwo kalendarza.  Na rynku zrobiliśmy sobie pamiątkowe zdjęcia przy pomniku Mikołaja Kopernika, najsłynniejszego polskiego astronoma, który odkrył, że to Ziemia krąży wokół słońca. Zatrzymaliśmy się też na chwilę  przy figurze osła, który zastąpił dawnego, drewnianego. Była to forma pręgierza, na którym sadzano krnąbrnych żołnierzy toruńskich i mieszkańców, którzy popełnili drobne i cięższe przewinienia. Zatrzymaliśmy się także przy rzeźbie psa Filusia, który ma w pyszczku melonik profesora Filutka i pilnuje parasola swojego pana. Jak mówią przesądy pogłaskanie pieska po uchu przynosi szczęście, po ogonie miłość, my również głaskaliśmy Filusia i teraz czekamy na efekty. Następnie pani przewodnik zaprowadziła nas na tzw. plac podominikański, gdzie pokazała nam makietę starówki Torunia dla osób niewidomych i niedowidzących, do której wykonania wykorzystano przetopione stare klucze ofiarowane przez mieszkańców miasta, w czasie akcji “Klucz do mojego miasta”. Autor makiety odwzorował kamienice, kościoły i inne budowle z zachowaniem oryginalnych proporcji. Przy poszczególnych obiektach umieszczono krótkie informacje o ich przeznaczeniu i historii napisane alfabetem Braille’a. Następnie udaliśmy się do Żywego Muzeum Piernika, gdzie dowiedzieliśmy się jakich przypraw używa się do wypiekania pierników. Mieliśmy okazję własnoręcznie przygotować i upiec swój piernik. Kończąc naszą przygodę w Toruniu udaliśmy się na zakupy po pamiątki i pyszne toruńskie pierniki. Wracając do autokaru przechodziliśmy koło Domu Mikołaja Kopernika, w którym prawdopodobnie urodził się, uczył i pracował. Pomimo niezbyt sprzyjającej jesiennej aury wróciliśmy do domu zauroczeni Toruniem.